Schietse: Belgisch familiebedrijf met rijke geschiedenis
Schietse is een succesvol familiebedrijf met een rijke geschiedenis die teruggaat tot het begin van de 20e eeuw. Ze vervoeren charcuterie, kazen en traiteurproducten uit heel Europa naar retail, detailhandels, grossiers en cateraars in binnen- en buitenland. Vandaag staat de derde generatie Schietse aan het roer van het bedrijf: Bénédicte Schietse. We spraken haar over haar bedrijf en haar passie voor het ondernemerschap.
Import en export charcuterie
Het verhaal van Schietse begint in 1904 toen de drie zussen Clara, Céline en Rachel Schietse een kruidenierszaak overnamen in het hartje van Brussel. In 1946 richtte hun broer Robert Schietse – de grootvader van Bénédicte – een groothandel voor charcuterie op in Molenbeek. “In de beginjaren was de import van charcuterie onze belangrijkste activiteit”, vertelt Bénédicte Schietse. “Gaandeweg is ook export een rol beginnen spelen en breidden we ons assortiment uit met andere delicatessen: kazen en traiteurproducten. Onder de merknaam St-Hubert produceren we ook onze eigen smaakvolle vleeswaren in het hartje van de Belgische Ardennen. Ons aanbod evolueert constant volgens de tendensen van de markt, zodat we steeds kunnen inspelen op de behoeften van onze klanten. Ondertussen hebben we zo’n 5.000 producten in ons gamma. We zetten met plezier die extra stap voor onze klanten. Op maat gemaakte producten, verpakkingen en leveringen… Bij Schietse kan het allemaal.”
‘Als familiebedrijf zijn we flexibel en kunnen we snel schakelen.’
Vijftien chauffeurs in dienst
“We hebben een eigen vloot van negentien vrachtwagens, trailers en bestelwagens. Die rijden dagelijks rond in binnen- en buitenland. We hebben daarvoor vijftien chauffeurs in dienst, maar werken ook met zelfstandige chauffeurs samen. Als er een chauffeur ziek is of een vrachtwagen in panne valt, dan moeten we snel een oplossing vinden om de goederen alsnog op tijd bij de klant te krijgen. Op dat moment zijn zelfstandige chauffeurs handig. Om dezelfde reden hebben we de laatste jaren ook geïnvesteerd in bestelwagens. Ze zijn flexibeler inzetbaar dan vrachtwagens.”
Traditie en passie
“De traditie die er is en de passie die je als familie voor het bedrijf voelt, is echt iets unieks. Dankzij een langetermijnvisie kunnen we duurzaam groeien en langdurige relaties opbouwen met medewerkers, klanten en leveranciers. Daarnaast is het volledige bedrijf in eigendom van de familie. We zijn financieel stabiel en opereren volledig onafhankelijk. Dat geeft ons een groot concurrentieel voordeel. We zijn flexibel en kunnen snel schakelen om in te spelen op marktveranderingen. Dat vereist natuurlijk lef, want je draagt de volledige verantwoordelijkheid als er iets misgaat. Komen er interessante investeringen op ons pad? Dan moet je durven springen.
Anderzijds zullen wij nooit over dezelfde budgetten en hetzelfde aantal medewerkers als grote multinationals beschikken. We kunnen daardoor niet mee met élke verandering, maar moeten echt bekijken wat voor ons de meeste meerwaarde biedt.”
Duurzaamheid centraal
Duurzaamheid is een kernwaarde voor Schietse. “We hebben al serieuze stappen gezet richting een duurzamer bedrijfsmodel. Ons gebouw is extra geïsoleerd en op het dak liggen 280 zonnepanelen, die ervoor zorgen dat we bijna-energieneutraal opereren. Ook aan duurzame verpakkingen en de vermindering van voedselverspilling besteden we veel aandacht. Om voedselverspilling zo veel mogelijk tegen te gaan, werken we samen met verschillende lokale partners zoals de voedselbank en ‘Too Good to Go’. Zo maken we mensen nog blij met voedsel dat anders weggegooid zou worden.
De overgang naar zero-emissievrachtvervoer is een logische volgende stap in ons duurzaamheidsverhaal, maar is vandaag helaas nog niet aan de orde. Gekoeld transport heeft veel energie nodig, wat het bereik van elektrische voertuigen sterk beperkt. We hebben al enkele testen gedaan, maar voorlopig is de autonomie nog te klein. We houden de markt zeker in de gaten, zodat we kunnen omschakelen wanneer de technologie wel zover is. Ook op andere vlakken blijven we zoeken naar manieren om onze ecologische voetafdruk verder te verkleinen.”
‘De eerste Parmaham op Belgische bodem kwam via Schietse ons land binnen.’
Evolutie van de sector
De transportsector is in volle evolutie. “Er zijn diverse trends die het transportlandschap aan het veranderen zijn. Zo staat de sector in het teken van overnames. Veel kleine bedrijven kunnen niet meer mee door de steeds strenger wordende regelgeving en verkopen hun zaak of klantenportefeuille aan grote spelers. Er is ook veel concurrentie uit het buitenland, waardoor de druk op de Belgische bedrijven toeneemt. Het is oneerlijke concurrentie, waar je als Belgische onderneming onmogelijk tegenop kan. De regelgeving moet hier echt beter, al moeten we als maatschappij ook naar onszelf kijken. Velen staan niet stil bij de impact van hun online koopgedrag op de maatschappij.
Nog een belangrijke evolutie is de opkomst van direct-to-consumer modellen. We merken dat sommige van onze klanten onze directe concurrenten worden. Het wordt voor ons dus nog belangrijker om constant te innoveren en onze toegevoegde waarde als groothandel, logistieke speler en 'fine food consultant' te blijven bewijzen. Samenwerken en sterke partnerships zijn hier essentieel.”
Innovatie troef
“Als bedrijf moet je constant innoveren om je marktpositie te behouden. Je moet leergierig blijven en continu op zoek gaan naar nieuwigheden die een mooie meerwaarde kunnen creëren”, aldus Bénédicte Schietse. “Daarom zijn we op vlak van dienstverlening met verschillende innovaties bezig. We hebben recent een eigen webshop ontwikkeld, zodat klanten hun producten nog eenvoudiger en sneller kunnen bestellen. Daarnaast investeren we ook in een innovatief Warehouse Management System (WMS). Het systeem optimaliseert onze interne processen en biedt klanten meer transparantie en controle. Het laat hen toe om orders op te volgen en geeft hen inzicht in leverdata en ontbrekende producten. Artificiële intelligentie (AI) zal de logistieke en transportsector binnen een aantal jaren sterk veranderen. Voorlopig ben ik nog voorzichtig om grote investeringen te doen, omdat de technologie zo snel evolueert.”
Plannen de komende jaren
“Ook na 100 jaar doen we er nog elke dag alles aan om onze klanten de best mogelijke service te bieden. Er zijn nog veel ideeën en ambitie. We blijven onze bedrijfsprocessen optimaliseren. We passen ons productassortiment doorlopend aan met nieuwe producten en versterken onze logistieke mogelijkheden. Op persoonlijk vlak wil ik mezelf als ondernemer elke dag blijven uitdagen. Ik wil de komende jaren veranderen, verbeteren en vereenvoudigen om zo de bouwstenen voor de volgende 100 jaar Schietse te leggen.”