Merendeel schades ontstaat door manoeuvreren
Achteruit rijden, keren, parkeren: het lijkt zo eenvoudig voor ervaren vrachtwagenchauffeurs. Toch ziet TVM dat dit soort manoeuvres zorgt voor meer dan 70% van de schades aan en door vrachtwagens. In de winkeldistributie gaat het zelfs om meer dan 70% van het totaal. Terwijl dit type schade eigenlijk eenvoudig te vermijden is.
Oorzaken van manoeuvreerschade
Manoeuvreerschades komen vaak voor wanneer de chauffeur goed bekend is met de omgeving. De chauffeur denkt de situatie te kennen en kijkt minder nauwkeurig dan in een onbekende situatie. Ook (te) krappe doorgangen en tijdsdruk spelen geregeld een rol. Evenals – hoe tegenstrijdig het ook lijkt – hulpmiddelen als achteruitrijcamera’s. Chauffeurs vertrouwen op de camerabeelden, terwijl achteruitrijcamera’s niet laten zien wat er rondom de vrachtwagen gebeurt.
Manoeuvreerschade kost uw bedrijf gemiddeld meer dan € 2.500,-
Een manoeuvreerschade moet hersteld worden. Dat betekent dat de vrachtwagen niet ingezet kan worden en de planning onder druk komt te staan. Daarnaast kunnen schades negatieve gevolgen hebben voor uw bedrijfsimago waardoor de klant u niet opnieuw inhuurt. En bij grotere incidenten is het zelfs mogelijk dat een chauffeur tijdelijk uitvalt. Al met al kost één manoeuvreerschade, met een vrijstelling van € 1.250,-, uw bedrijf al gauw € 2.500,-. Dat betekent dat de vrachtwagen zo’n 6 tot 8 maanden moet rijden om dit weer terug te verdienen.
Voorkom manoeuvreerschades met onze tips
Het loont dus de moeite om in te zetten op het voorkomen van manoeuvreerschades. Deel onze tips voor veilig achteruitrijden en de algemene manoeuvreertips met uw chauffeurs:
Veilig achteruitrijden – onze tips voor vrachtwagenchauffeurs
- Rijd alleen achteruit als het moet.
- Stap uit en bekijk vooraf de volledige ruimte rond de vrachtwagen.
- Rijd traag achteruit en vraag eventueel assistentie, zet de vier knipperlichten aan, de radio uit en het linker venster open.
- Kijk goed links en rechts.
- Houd rekening met de lengte van de oplegger.
Algemene manoeuvreertips om manoeuvreerschade te voorkomen
- In 70% van de gevallen blijkt dat spiegels beter afgesteld kunnen worden. Zorg er daarom voor dat uw chauffeurs regelmatig gebruik maken van een spiegelafstelplaats, zeker als er meerdere chauffeurs met 1 vrachtwagen rijden.
- Zorg ervoor dat chauffeurs geen zaken voor het raam leggen of hangen die het zicht belemmeren. Zichtbelemmering is wettelijk en moreel gezien niet toegestaan. Bij een ongeval met zwaar letsel of erger wordt de chauffeur hier persoonlijk voor beboet/gestraft.
- Informeer uw chauffeurs over de situatie bij los- en laadplekken. Hoe ziet het er daar uit en waarop moeten ze letten? Dit kan bijvoorbeeld via het routeboek, de vrachtbrief of de boordcomputer.
- Laat uw chauffeurs ook elkaar informeren over de situatie bij los- en laadplekken. Maak gebruik van elkaars kennis.
- Stimuleer uw chauffeurs om alert te blijven (ook op bekend terrein), de situatie te verkennen en uit te stappen als ze de situatie niet vertrouwen.
- Stimuleer uw chauffeurs om in alle situaties rustig te blijven. Zorg voor een haalbare planning en benadruk dat veiligheid voorop staat.
- Heeft de vrachtwagen een achteruitrijcamera? Wijs de chauffeur erop dat dit slechts een hulpmiddel is in aanvulling op het gebruik van de spiegels.
- Informeer uw chauffeurs over de kosten van een manoeuvreerschade. Ook over de ‘onderwaterkosten’ zoals kosten door vertraging, imagoschade, stilstand en een planning die niet meer kan worden gehaald.
Bekijk de opleiding Manoeuvreren voor vrachtwagenchauffeurs
Goede spiegelafstelling voorkomt ongelukken
Een goede spiegelafstelling is belangrijk bij het manoeuvreren, maar het voorkomt ook ernstige ongelukken met fietsers en andere weggebruikers.
Een correcte spiegelafstelling zorgt voor optimaal zicht rondom, voor en achter de vrachtwagen en neemt veel dode hoeken weg. De perfecte stand van de spiegels hangt samen met de lengte en zithouding van de chauffeur.
Beroepschauffeurs zijn zelf verantwoordelijk voor een goede spiegelafstelling. Met onze workshop Spiegels afstellen leren chauffeurs hoe zij de spiegels van hun vrachtwagen optimaal veilig kunnen instellen.
Bekijk de workshop Spiegels afstellen voor chauffeurs
De vrachtwagen winterchecklist voor veilige ritten in de wintermaanden
Regelmatig onderhoud is essentieel om vrachtwagens veilig en rijklaar te houden. In het winterseizoen is dat extra belangrijk: het is langer donker, koude en gladheid vormen een risico en sommige landen stellen eisen aan het type banden waarmee u rijdt.
Met onze winterchecklist voor vrachtwagens verzekeren beroepschauffeurs zich ook in de winter van een veilige rit:
- Goede (winter)banden zijn noodzakelijk. Let hierbij ook op de profieldiepte en de bandenspanning (controleer op beschadigingen die kunnen wijzen op een te hoge of te lage bandenspanning).
- Controleer of de ruitenwissers nog goed zijn, uitgedroogd rubber laat strepen na en belemmert het zicht.
- Zorg ervoor dat er voldoende vloeistof in de ruitensproeier zit en dat deze voorzien is van antivries.
- Controleer ook de koelvloeistof in de motor.
- Heeft het gevroren? Zorg voor schone, ijsvrije ruiten en spiegels alvorens weg te rijden.
- Maak ook regelmatig de lampen schoon.
- Houd rekening met eventueel ijs op de oplegger en controleer vóór vertrek of de bovenkant (van de vrachtwagen) ijs- en sneeuwvrij is.
- Controleer regelmatig de werking van de verlichting.
- Pas de snelheid aan bij mist, regen en sneeuw (en communiceer over de gevolgen voor de planning).
- Rijden bij ijzel is gevaarlijk en daarom af te raden. Kijk of de rit kan worden uitgesteld.
- Controleer de remwerking en de remluchtleidingen. Probeer altijd in de sneeuw te remmen en niet in het rijspoor omdat dit gladder is.
- Neem ruitenontdooier mee.
- Houd tijdens gladheid extra afstand.
- Sloten bevroren? Gebruik een slotontdooier of een zakje met warm water.
- Wees goed voorbereid en neem extra kleding, dekens en (warm) drinken mee.