Kris De Leeneer bouwt logistieke partnerships
Leestijd 10 minutenKris De Leeneer begon begin jaren 2000 als puur transportbedrijf. Zaakvoerder Kris ging toen zelf nog de baan op met zijn vrachtwagen. Dankzij een sterke en persoonlijke klantenservice groeide het bedrijf snel en evolueerde het tot een echte logistieke partner voor hun klanten. In 2023 openden ze een gloednieuwe site van maar liefst 15.000 m2 langs de E17 in Lokeren. Wij spraken met Kris De Leeneer, kapitein van dit welvarend schip.
Logistieke partner voor zijn klanten
Kris De Leeneer is met zijn bedrijf een logistieke dienstverlener in de ruime zin van het woord. “We willen onze klanten van a tot z ontzorgen. Ze staan altijd op de eerste plaats. Een nee kennen we hier niet. We gaan samen met de klant op zoek naar de juiste oplossing. Dit is in mijn ogen een essentieel aspect van de dienstensector, want in se kan iedereen doen wat wij doen. Het is met je klantenservice dat je je kan onderscheiden van concurrenten en dat je echt het verschil kan maken. Daarom maken we er een punt van om steeds bereikbaar en benaderbaar te zijn, zodat onze klanten ondervinden dat ze bij ons in goede handen zijn. Ze hebben op elk niveau een contactpersoon en kunnen dus altijd wel bij iemand terecht. Dat is veel waard vandaag de dag. Bij KDL gaan we voor duurzame klantenrelaties op lange termijn en die tactiek werkt. Onze klanten blijven: dat is het mooiste compliment dat je als ondernemer kan krijgen.”
Nieuw volautomatisch magazijn langs de E17
Het magazijn in Dendermonde zat in 2019 propvol. Omdat er op die site geen groeimogelijkheden waren, ging KDL op zoek naar een nieuwe locatie. “Er kwam in Lokeren een grond van 4,2 hectare vrij en die kans konden we niet laten schieten”, zegt Kris De Leeneer. In 2023 verhuisde KDL alle diensten naar de nieuwe site langs de E17 in Lokeren. Pronkstuk van het nieuwe gebouw is ongetwijfeld het volautomatisch magazijn. “Als je de kans krijgt om op zo’n locatie te bouwen, moet je geen traditioneel magazijn neerzetten. Om efficiënt met de beschikbare oppervlakte om te gaan, kan je niet anders dan in de hoogte bouwen. We bouwden eigenlijk twee traditionele magazijnen boven elkaar. Het nieuwe magazijn is 28 meter hoog en heeft 46.000 palletplaatsen. De 22 shuttles en 4 liften zetten de palletten steeds op de juiste palletplaats.”
'De klant steevast op de eerste plaats zetten, dat zit in het DNA van KDL'
Gedreven en nuchter: dé succesformule van KDL
“Ik denk dat onze gedrevenheid ons succes verklaart”, aldus Kris De Leeneer. “Dat begint bij mij als CEO. Zelfs na 23 jaar kom ik nog elke dag met evenveel passie werken. Als CEO elke dag met je voeten op je bureau liggen, dat werkt niet. Ik ben zelf begonnen achter het stuur, heb nog mee in het magazijn gestaan en de planningen gemaakt. Daardoor heb ik voeling met alle aspecten van het bedrijf. Niemand kan mij iets wijsmaken (lacht). Je merkt dat medewerkers dat appreciëren. Er zijn ook een heel aantal werknemers die er al vanaf het prille begin bij zijn. Ze nemen zelfs hun familie of vrienden mee om hier te komen werken. Dat is voor ons echt een bevestiging dat we als werkgever goed bezig zijn. Tegelijkertijd staan we steeds met de voeten op de grond. We willen niet altijd het nieuwste van het nieuwste. We houden de vinger aan de pols, houden de ontwikkelingen op de markt in de gaten en gaan doortastend te werk voor we grote veranderingen doorvoeren. Als we dan springen, weten we dat het goed komt.”
Actief preventiebeleid reflecteert mensgerichtheid
KDL is een mensgericht bedrijf dat het welzijn van zijn chauffeurs en de verkeersveiligheid hoog in het vaandel draagt. Die visie reflecteert duidelijk in hun preventiebeleid. “Hout vasthouden, maar in al die jaren hebben we nog nooit een zwaar ongeval gehad”, vertelt Kris De Leeneer. “Door actief in te zetten op bewustwording, preventie en opleidingen doen we ons uiterste best om dat zo te houden. We sturen al heel wat jaren een bestuurdersevaluatie mee met de loonfiche en hangen elke week de resultaten van het rijgedrag uit. In ons nieuw gebouw is ook een opleidingslokaal voorzien, zodat we alle code 95-opleidingen inhouse en volledig op maat van KDL kunnen organiseren. Het laat ons ook toe om te focussen op wat echt belangrijk is voor ons. Gezondheid is zo’n topic. We informeren onze chauffeurs over gezonde voeding, beweging en ergonomie, zodat ze weten dat dit essentieel is om vermoeidheid achter het stuur tegen te gaan. Wat ook zeker een effect heeft op de verkeersveiligheid is dat we maar met één soort trucks rijden. Als chauffeurs dan eens moeten wisselen van vrachtwagen, weten ze precies hoe die werkt en zijn ze meteen op hun gemak.”
‘Klanten die blijven, dat is het mooiste compliment dat je als bedrijf kan krijgen’
Minder vrachtwagens op de baan? Dat is logistiek anders
Zo luidt de slogan van KDL. “Duurzaamheid is vandaag de dag erg belangrijk, ook voor ons. Onze nieuwe site is dankzij de zonnepanelen op het dak CO2-neutraal. We denken ook actief mee na met onze klanten om hun flows en trajecten te optimaliseren, zodat onze vrachtwagens zo weinig mogelijk kilometers afleggen en nooit leeg de baan op gaan. De trucks zelf spelen natuurlijk ook een belangrijke rol in het duurzaamheidsverhaal. Al onze vrachtwagens hebben op dit moment Euro 6 motoren. Om de vijf jaar wordt de volledige vloot sowieso vernieuwd, zodat de trucks steeds van de laatste snufjes voorzien zijn en zo weinig mogelijk CO2 uitstoten. Begin juni werden er ook twee elektrische vrachtwagens geleverd. Twee elektrische trucks op een vloot van 90 wagens is uiteraard peanuts, maar we moeten eerst een aantal belangrijke vraagstukken tackelen voor we grotere investeringen doen. Elektrisch rijden brengt immers een heel aantal praktische uitdagingen met zich mee. Hoelang gaat de batterij mee als de truck volledig geladen is? Wat is de oplaadtijd? Welke impact hebben de rijstijl, buitentemperatuur en het gewicht van de vracht op de batterij? De testfase met deze twee elektrische trucks zal ons de antwoorden geven.”
Experimenteren met AI
Ook artificiële intelligentie zal de toekomst van de logistieke sector vormgeven. Kris De Leeneer: “Wat er vandaag de dag mogelijk is met AI, doen we al. Kijk bijvoorbeeld naar ons volautomatisch magazijn. Daar zit een zelflerend systeem in dat palletten na een tijdje zelf herkent. Als een bepaald type pallet meestal voor een langere periode gestockeerd wordt, wordt het automatisch meer achteraan in het magazijn geplaatst. Palletten die een snellere rotatie hebben, worden dan weer meer vooraan gezet. Het systeem verbetert de efficiëntie van ons magazijn enorm. Ik kan de evolutie van AI dan ook alleen maar toejuichen. Het kan voor mij niet snel genoeg gaan. Het heeft geen zin om er angstig over te zijn, want het wordt sowieso de toekomst. Je kan het maar beter omarmen en integreren om je dienstverlening te optimaliseren. Ik ben bijvoorbeeld heel nieuwsgierig naar wat er op termijn op vlak van planning mogelijk is met AI. Die technologie is er vandaag nog niet, maar dat komt wel. Hopelijk verlaagt het de drempel om als planner te beginnen, want die ligt vandaag echt veel te hoog.”
‘Het nieuwe magazijn is 28 meter hoog en heeft 46.000 palletplaatsen’
Trends in de logistieke wereld
Schaalvergroting is een grote trend in het transportlandschap. “De consolidatiegolf die ik al een paar jaar verwacht had, is nu volop aan de gang”, vertelt Kris De Leeneer. “Onze concurrenten worden steeds grotere spelers. Dé uitdaging de komende jaren wordt dus om ons daaraan te blijven meten. Goed personeel vinden is daarbij een belangrijke factor. Als groeiend bedrijf moet je continu op zoek naar nieuwe mensen om het team te versterken. Vooral bij de operationele profielen merken we de laatste jaren een schaarste. Nog zo’n wijziging is het elektronisch uitwisselen van gegevens met onze klanten, een niet te onderschatten troef. Van aanvraag tot afhandeling kan alles geregeld worden via EDI-uitwisseling (Electronic Data Interchange), waardoor de kans op menselijke fouten vrijwel nihil wordt.”
Toekomst van Kris De Leeneer
“Het transportlandschap gaat de komende jaren hard veranderen. Iedereen in de sector staat voor dezelfde uitdagingen, dus ik maak me er niet echt zorgen om. Het is nu zaak om de ontwikkelingen nauwgezet op te volgen en inventief te blijven, zodat we als bedrijf organisch kunnen groeien. Mijn ultieme doel? Een gezond en rendabel bedrijf blijven, waar mensen graag werken en klanten tevreden zijn met de service die ze krijgen.”