Hermos maakt van preventie een positief verhaal
Leestijd 7 minutenToen Hermos Transport uit Diepenbeek zes jaar geleden klant werd bij TVM, reed het al beduidend minder schades dan het Belgische gemiddelde. “Toch vinden we de extra ondersteuning van TVM Belgium heel waardevol voor onze positieve benadering van preventie”, zegt zaakvoerder Ina Hermans.
Al sinds zijn ontstaan in 1983 profileert Hermos Transport zich als de huistransporteur voor een aantal grote Limburgse klanten zoals Carglass en Alken-Maes. Ook de tweede generatie zaakvoerders, dochter Ina en haar man Patrick Lenaers, trekken die lijn door. Ondertussen heeft de firma een zestigtal medewerkers in dienst waaronder, volgens Ina, ook heel veel Belgische “brave-huisvader chauffeurs”. Daarmee geeft ze meteen aan waar de kracht ligt van hun bedrijf: “Onze mooiste reclame is niet in een boekje staan, maar wel een goed onderhouden vloot en onze mensen die een perfecte service leveren. De attitude van onze chauffeurs is cruciaal, net als respect voor de veiligheidsvoorschriften bij onze klanten. Het werkt gewoon zo veel makkelijker als je medewerkers met open armen bij je klanten ontvangen worden. Onze chauffeurs spelen dan ook een grote rol in de opbouw van onze klantrelaties.”
Niet straffen maar belonen
Ook preventie is belangrijk in die klantrelatie, beseffen ze bij Hermos Transport maar al te goed. “We zijn nauw betrokken bij de preventie van onze klanten en stemmen geregeld af met hun preventieadviseurs zodat onze chauffeurs zich perfect aan hun voorschriften kunnen houden.”
Hermos Transport monitort het hele jaar door zeven parameters bij zijn chauffeurs. Elk jaar tijdens het personeelsfeest worden ‘The best of Hermos’-medewerkers in het bijzijn van hun partner in de bloemetjes gezet. “Dat leeft heel erg in ons bedrijf en er is een mooie beloning aan verbonden. We vertellen er ook altijd bij waarom een collega de eer opstrijkt. Want onze filosofie is om niet te straffen maar te belonen. Ik zet liever in de verf wat mensen goed doen dan de hele tijd negatieve kritiek te spuien.” Ina en Patrick huldigen ook het principe: goede afspraken maken goede vrienden. “Als nieuwe mensen bij ons binnenkomen, krijgen ze een degelijke opleiding, een degelijk onthaal, en een peter-chauffeur. Ze gaan ook bij de dispatching langs, zodat ze weten wie hun ritten plant. We steken van in het begin heel veel tijd in onze nieuwe medewerkers, maar dat loont en vertaalt zich in een engagement van beide partijen voor de lange termijn.”
“Onze mooiste reclame is niet in een boekje staan, maar wel een goed onderhouden vloot en onze mensen die een perfecte service leveren”
Klankbord voor preventie
Zes jaar geleden stapte Hermos met zijn verzekeringen over naar TVM. Volgens Ina vooral omwille van hun expertise in de sector van vervoerders en logistieke bedrijven. “Wat we toen niet wisten, is dat TVM met haar klanten ook een heel preventietraject doorloopt. “Uit de Risicoscan van TVM en het kennismakingsgesprek met hun preventieadviseur Bruno Nijs bleek dat ons bedrijf qua schadefrequentie ver onder het landelijk gemiddelde bleef.” Bruno kan dat beamen: “Over een jaar bekeken en op een vloot van honderd vrachtwagens, heeft gemiddeld één op twee een schade in fout. Bij Hermos Transport lag dat op één op drie. Ondanks die al fraaie cijfers, hoefde ik Ina en Patrick niet te overtuigen om samen met ons hun preventiebeleid verder te verfijnen. We zaten meteen op dezelfde golflengte en kwamen al snel een plan van aanpak, doelen en een actielijst overeen. We evalueren regelmatig de acties die zijn opgezet om de schadefrequentie te verminderen.”
Ook al presteert Hermos dus al goed op het vlak van preventie, de ondersteuning van TVM vinden ze toch heel waardevol, al was het maar om de goede tendens aan te houden. “TVM vormt ons klankbord en geeft aan op welke vlakken we beter of slechter scoren dan de concullega’s. We krijgen vooral ook veel tools aangereikt om ons preventiebeleid op een heel concrete manier naar onze chauffeurs te vertalen. Ik kan onze chauffeurs nu bijvoorbeeld tonen hoeveel een aanrijding echt kost. Want vaak denken ze ‘dat is toch voor de verzekering’, maar ze vergeten daarbij de vrijstelling, de hele administratie en de ongemakken die erbij komen kijken. Het is een goede manier om hen te betrekken en dat lukt ook effectief.”
Die betrokkenheid is ook de reden waarom Hermos elk jaar een meeting voor chauffeurs organiseert waarop TVM een bepaald preventietopic uit de doeken doet. Ook daarop wordt het gezin van de chauffeurs mee uitgenodigd. “Verkeersveiligheid gaat verder dan onze chauffeurs”, vertelt Ina daarover. “Ook hun partner en autorijdende kinderen hebben iets aan onze tips en merken tegelijk dat wij als werkgever het beste voor hebben met onze medewerkers. We kunnen voor die meetings altijd rekenen op een goede opkomst en een fijne interactie. En het werkt ook gewoon beter wanneer Bruno het onderwerp rechtstreeks voor de groep brengt dan wanneer ik de preventietips zou herkauwen voor de chauffeurs. Dit jaar hadden we een workshop gepland over de effecten van gsm-gebruik achter het stuur: een volledige dag compleet met VR-brillen en kantelwagen. Die is om de gekende redenen niet kunnen doorgaan, maar in het verleden is al gebleken dat chauffeurs bijeenbrengen rond preventie goed werkt. Het is een leuke manier voor de chauffeurs om eens bij te babbelen en van gedachten te wisselen.
Als zaakvoerders hoor je ook wat je chauffeurs echt nodig hebben om veilig te kunnen werken. Zo vertelde een medewerker mij een tijd geleden ‘Ina, we hebben wel verlichting in onze oplegger, maar als de lading tegen de verlichting gestapeld staat dan zijn er plekken in de wagen waar je ‘s nachts niks ziet’. We hebben daarop LED lichtstraatjes geplaatst, zodat de chauffeurs ook als ze ’s nachts leveren, een veel beter zicht hebben in de trailer. Preventie is voor ons geen kwestie van belerend met het vingertje wijzen, maar wel onze chauffeurs concreet ondersteunen en de beste tools geven zodat ze hun werk zo veilig mogelijk kunnen doen.”