Karolien Verbeeck blaast vrouwelijke wind door transportsector
Al van kinds af aan wist Karolien Verbeeck dat ze later als ze groot was vrachtwagenchauffeur wilde worden. Ondertussen doet ze negentien jaar met veel passie de job van haar dromen. Al is de combinatie met haar gezinsleven en twee jonge kinderen niet altijd gemakkelijk. “De transportsector heeft een vrouwelijke wind nodig.”
Kinderdroom
Haar liefde voor de vrachtwagen is Karolien met de paplepel ingegeven. Ze was vier jaar oud toen ze haar ouders vertelde dat ze vrachtwagenchauffeur wilde worden, net zoals haar papa. “En daar ben ik nooit vanaf geweken. Alles stond ik het teken van ‘chauffeur worden’. Toen ik zestien was, startte ik aan de opleiding Vrachtwagenchauffeur in Genk. Op mijn achttiende haalde ik mijn CE-rijbewijs en begon ik meteen te rijden.”
Met de walking floor naar Frankrijk
“Ik rij voornamelijk met de walking floor trailer (met hydraulisch aangedreven vloer) naar agrarische bedrijven in Frankrijk en de Benelux. Het één-op-één contact met de mensen, het puzzelwerk om met je camion op de boerderij te geraken, de kleine weggetjes onderweg, bij de boeren lossen op het erf … Dat is voor mij het leukste aan de job. Frankrijk is en blijft ook een prachtig land dat me telkens opnieuw weer weet te boeien. De zon zien opkomen of ondergaan, een ver uitzicht hebben op unieke landschappen, mooie plekken bezoeken … daar kan niets aan tippen.”
‘Alles stond in het teken van chauffeur worden.’
Stoelendans voor vrachtwagens
“Veilige vrachtwagenplaatsen vinden onderweg is een groot probleem. Je kan het vergelijken met een stoelendans. Soms stopt de muziek en heb je geen plaats. Dan moet je een creatieve oplossing zoeken om je toch ergens te kunnen parkeren. En dat is zeker niet altijd veilig. Noch is het fijn voor je persoonlijke verzorging. Je hebt geen stromend water, toilet, douche … Ik merk wel dat er hard aan het probleem gewerkt wordt, wat tijd kost.”
Lady Trucker
Vier jaar geleden was Karolien te zien in het eerste seizoen van het VTM-programma Lady Truckers. “We wisten op voorhand nog niet goed wat ons te wachten stond, maar ik kijk toch tevreden terug op het programma. Ik heb op een mooie manier kunnen tonen dat je borstvoeding kan blijven geven wanneer je terug aan het werk gaat, zelfs met een job als de mijne. Ik wilde jonge mama’s binnen en buiten de transportsector echt inspireren dat kolven terwijl je aan het werk bent, kan.
De sector kon zeker ook extra vrouwen gebruiken en daar heeft het programma voor gezorgd. Al is het beroep zeker niet alleen maar rozengeur en maneschijn. Je bent veel weg van huis en klopt lange dagen. Het moet echt wel je roeping en passie zijn, anders hou je het moeilijk vol.”
Vrouwelijke wind nodig
De transportsector heeft een vrouwelijke wind nodig. “We hebben extra chauffeurs nodig, dus er moet echt met een open blik gekeken worden hoe de job flexibeler ingevuld kan worden en zo aantrekkelijker wordt, zeker naar vrouwen toe. Op drie jaar tijd zijn er dubbel zo veel vrouwen in de transportsector aan de slag gegaan, maar velen van hen haakten ook snel weer af. Zeker met een gezin is de balans tussen werk en privé heel moeilijk.
Er wordt rekening gehouden met de rij- en rusttijden, openingsuren van de klant, files … maar amper met jonge ouders die op vrijdagavond graag zo snel mogelijk naar hun kinderen willen. Elke werkgever zou regelmatig evaluatiegesprekken moeten inplannen om te kijken of elke chauffeur nog op de juiste plek zit. Doorheen je carrière veranderen je prioriteiten en dan is het fijn dat daar gehoor aan wordt gegeven. Voor de één is het geld dat aan het einde van de maand op zijn rekening staat het belangrijkst. Voor de ander is de balans tussen werk en privéleven belangrijker dan het loon. Die gesprekken aangaan, kan heel erg de moeite lonen.”
‘De transportsector kan zeker extra vrouwen gebruiken.’
Minder vooroordelen
“Ik merk wel dat er minder en minder vooroordelen zijn over vrouwelijke vrachtwagenchauffeurs. Daar zijn de laatste jaren echt wel grote stappen gezet. Er blijven natuurlijk hier en daar mannen zeggen dat vrouwen niet achter het stuur van een camion thuishoren, maar de hartstochtelijke seksisten zijn er gelukkig veel minder dan vroeger (lacht). Hoe ouder je wordt, hoe meer je die kritiek ook naast je neer kan leggen.”
Blijf dicht bij jezelf en durf gesprekken aangaan
“Mijn twee belangrijkste adviezen voor vrouwen die in de transportsector willen werken zijn: blijf trouw aan jezelf en durf het gesprek aan te gaan. Hoe kan je je job kneden naar iets wat je op lange termijn graag blijft doen? Spreek je baas aan en ga samen op zoek naar oplossingen.
Laat je vooral niet tegenhouden. Ga je dromen achterna en probeer het. Dat is de enige manier om erachter te komen of het iets voor jou is.”
Nieuwe uitdaging
“Dat advies volg ik nu zelf ook op. Na negentien jaar achter het stuur, vind je mij binnenkort aan de andere kant van het transportverhaal als planner. Een leuk, maar spannend vooruitzicht!