De groene kaart voor 1 jaar

Leestijd 2 minuten

Door een wijziging in de wetgeving (K.B. van 16/04/2018 en van 22/12/2017) verliest de groene kaart haar waarde als betalingsbewijs van de BA waarborg. Ze verliest ook haar waarde als verzekeringsbewijs, indien de verzekeraar kan aantonen dat het contract werd geschorst of beëindigd.

Daarom zullen wij vanaf 1 januari 2020 voor alle bestaande en nieuwe klanten enkel werken met groene kaarten die geldig zijn voor 1 jaar (in feite: 1 jaar + 1 maand) en dit ongeacht de mogelijke premiesplitsing. De groene kaart wordt opgestuurd onmiddellijk na betaling van de eerste verzekeringspremie.

Voorbeeld

Een nieuwe klant kiest ervoor om zijn verzekeringspremie maandelijks te betalen. Zijn contract start op 1 januari 2020. Na het betalen van de eerste premie ontvangt hij zijn groene kaart voor 1 jaar + 1 maand, dus geldig t.e.m. 31 januari 2021.  

Deze nieuwe werkwijze heeft verschillende voordelen:

  • Minder administratie voor makelaars die zelf groene kaarten versturen
  • Bij gespreide betaling hoeft je klant niet meer telkens te wachten op zijn groene kaart

Wat gebeurt er als de klant zijn premie(s) niet meer betaalt?

Het proces voor klanten die niet betalen, blijft ongewijzigd. Wij versturen de klant verschillende aanmaningsbrieven om hem uit te nodigen de verzekeringspremie te betalen. Wij bezorgen u telkens een kopie van deze brieven. Wanneer de klant niet betaalt, ook niet na het versturen van deze herinneringen, gaan wij over tot schorsing. En ten slotte, als deze situatie voortduurt, zullen wij de polis moeten beëindigen.

En wat met de voorlopige groene kaart?

Er verandert niets aan het proces van de aflevering van voorlopige groene kaarten.

Heeft u vragen of wenst u meer informatie?

Contacteer uw vaste productiebeheerder. Vind uw productiebeheerder via deze zoekfunctionaliteit