TVM doorbreekt taboe met unieke manoeuvreertraining
Leestijd 3 minutenANTWERPEN – Meer dan de helft van de schades aan vrachtwagens ontstaat bij een manoeuvre. Een gemiddelde schade kost een transportbedrijf algauw 2.500 euro. Omdat dit type schades eigenlijk makkelijk te voorkomen is, biedt transportverzekeraar TVM Belgium zijn klanten een unieke praktijktraining ‘Manoeuvreren en dode hoek’ op maat aan.
“Een gemiddelde manoeuvreerschade kost een bedrijf algauw 2.500 euro. Een vrachtwagen moet zes tot acht maanden de baan op om dat bedrag terug te verdienen.”
Professionele vrachtwagenchauffeurs volgen regelmatig bijscholingen, maar geven aan dat zij zelden getraind worden in het veilig manoeuvreren met hun vrachtwagen. “Nochtans wordt ruim één op twee schades aan een vrachtwagen veroorzaakt door een dodehoekongeval of tijdens een manoeuvre”, zeggen TVM-preventieadviseurs Bruno Nijs en Marc Van Grootel. “Manoeuvreerschades hebben een aanzienlijke impact op een transportfirma: de vrachtwagen moet gerepareerd worden, kan enige tijd niet rijden en de planning komt in het gedrang. Een gemiddelde schade kost het bedrijf zo algauw 2.500 euro, directe en indirecte kosten inbegrepen. Om dat bedrag terug te verdienen, moet de vrachtwagen zo’n zes tot acht maanden rijden.”
TVM zet zich actief in om de schadefrequentie bij haar klanten-transportfirma’s te verlagen. Als extra stap in haar dienstverlening biedt de verzekeraar daarom nu de speciaal ontwikkelde praktijkopleiding ‘Manoeuvreren en dode hoek’ aan.
Routine én taboes doorbreken
Manoeuvreerschades kunnen eenvoudig vermeden worden. “Routine is de grootste vijand voor manoeuvreerfouten. Veel schades gebeuren bijvoorbeeld bij een routineklus als het aandokken. Hoewel ze het dagdagelijks doen, schatten chauffeurs vaak de afstand tussen de vrachtwagen en het dok verkeerd in, ze houden geen rekening met de laadklep of rijden verkeerd in.”
Tijdens de TVM training ‘Manoeuvreren en dode hoek’ worden in totaal twaalf manoeuvres geoefend, van het correct waarnemen en juist beslissen bij een dode hoek tot het positie kiezen en draaien bij krappe ruimtes.
“Chauffeurs doen vaak smalend over een collega die uitstapt bij een manoeuvre. Met de training doorbreken we dat taboe: het getuigt net van professionaliteit als je de situatie rond je vrachtwagen checkt en dubbelcheckt. Zo vermijd je schade voor je werkgever.”
Erkende opleiding op maat
Het praktijkgedeelte van de training wordt maximaal aan drie vrachtwagenchauffeurs tegelijk gegeven. Het wordt ingevuld in functie van de activiteit van de transportfirma, haar schadestatistieken, voertuigen en beschikbaar terrein. De training, die erkend is door MOW Vlaanderen, wordt gegeven door WABCO-instructeurs en komt in aanmerking voor zeven code 95-kredietpunten. Bedrijven kunnen via de KMO-portefeuille en andere sectorgerichte subsidies financiële tussenkomsten aanvragen. Hierdoor wordt de effectieve opleidingskost met 50% à 60% verlaagd.