In gesprek met TRI-VIZOR: meer realiseren met minder CO2-uitstoot

Leestijd 10 minuten

In 2008 zag TRI-VIZOR het levenslicht. Businesspartners Alex Van Breedam en Bart Vannieuwenhuyse buigen zich sindsdien samen over de verduurzaming van de transportsector. Ze tonen aan hoe dit perfect te verzoenen valt met hogere winstmarges en geoptimaliseerde processen voor hun klantenportefeuille. In dit dubbelinterview delen ze hun duurzaamheidspleidooi en toekomstvisie.

TRI-VIZOR is Cross Supply Chain Orchestrator

TRI-VIZOR mag zich al zo’n vijftien jaar World’s First Cross Supply Chain Orchestrator noemen. “Al sinds het prille begin is onze missie om samenwerkingen te genereren tussen bedrijven die op dezelfde hoogte van de value en supply chain staan, zelfs als ze eigenlijk concurrenten zijn”, vertelt Bart Vannieuwenhuyse. “TRI-VIZOR faciliteert carpooling voor cargo. We stimuleren de transportsector om hun denkwijze in vraag te stellen en hierin te evolueren. We duiden onze klanten hoe hetzelfde werk op een slimmere, efficiëntere en duurzamere manier aangepakt kan worden.”

“Onze rol is tweeledig: enerzijds fungeren wij als de architect die het samenwerkingsverband opzet, en anderzijds vervullen wij de rol van community manager, of ‘neutral trustee’. We trekken de samenwerking verder vooruit en gaan na waar ruimte is voor optimalisatie. Op geen enkele manier zijn we betrokken in de operationele werking van de samenwerking zelf”, aldus Alex Van Breedam.

Samenwerking optimaliseert werkprocessen

Hoe moeilijker de relatie met de concurrent, hoe belangrijker het wordt om de ‘standard operating procedures’ bij te schaven. Alex Van Breedam: “Een interessant voorbeeld is de zalmindustrie in Noorwegen. Het land telt slechts vier producenten van zalmvoer, waarvan er twee nu de krachten bundelden. Uit een studie bleek dat het zalmvoer op een duurzamere en efficiëntere manier verdeeld kon worden als beide producenten zouden samenwerken en hun vloot deelden. Zo kon de lage bezettingsgraad eenvoudig verholpen worden, konden de vaarroutes geoptimaliseerd worden, daalt de impact op het milieu en verminderen de kosten.”

Waarom deze zalmvoerproducenten bij TRI-VIZOR kwamen aankloppen? Ze wilden verduurzamen, zonder aan winstmarge in te boeten. Uiteraard zijn de dalende kosten een goede incentive om bedrijven extra te laten  inzetten op duurzaamheid. Bart Vannieuwenhuyse: “Ons devies luidt: meer realiseren met minder. Meer dienstverlening, hogere winstmarges, meer efficiëntie, met minder kosten, minder moeite en minder CO2- uitstoot.

'Met je concurrent samenwerken is niet voor de hand liggend, maar heel strategisch'

Invloed van veranderend consumentengedrag

De Belgische transportsector telt vandaag zo’n 10.500 bedrijven, waarvan 84% niemand op de loonlijst heeft staan. Het is een zeer gefragmenteerde wereld die vanuit een duurzaamheidsperspectief onhoudbaar is. Uit statistieken blijkt dat slechts drie op vier vrachtwagens gevuld terugkeren, en dan nog is de bezettingsgraad bij de gevulde vrachtwagens veel te laag. “Het veranderende consumentengedrag is de oorzaak”, vertelt Bart Vannieuwenhuyse. “We verwachten een snelle levering en de orders zijn kleiner, maar frequenter. Dit betekent dat al deze aankopen verspreid worden over veel meer transport. Als we aan de snelle leveringstijden willen vasthouden, wordt het haast onmogelijk om het transport te bundelen. We moeten dus afstappen van snelle en kleine leveringen. Het ontstressen van de supply chain biedt meer mogelijkheden en speling, en werkt samenwerkingen in de hand.”

Bart Vannieuwenhuyse

Geëlektrificeerde files vermijden

Bart Vannieuwenhuyse: “Afstappen van de zogenaamde ‘quick commerce’ is de verantwoordelijkheid van alle stakeholders, dus ook van de overheid. Er moet een juiste beleidsvoering gehanteerd worden, waarin je ook de goederenmobiliteit betrekt. Denk maar aan de lage of zero-emissiezones, of een herorganisatie van het last-mile transport. Door structureel op duurzaamheid in te zetten, kan je met minder kilometers hetzelfde bereiken. Uiteindelijk is de meest duurzame kilometer de kilometer die je niet moet rijden.”

Alex Van Breedam vult aan: “Alle dieselvrachtwagens vervangen door elektrische wagens lost het file- en duurzaamheidsprobleem ook niet op. Dan krijg je gewoon geëlektrificeerde files. Wereldwijd neemt de transportsector 16% van alle uitstoot voor haar rekening. Geen verwaarloosbaar cijfer als je weet dat deze sector een van de weinige is die er in de laatste vijf jaar niet in geslaagd is om haar CO2-uitstoot te verlagen. Het zorgwekkende hieraan is dat een CO2-reductie ten vroegste vanaf 2027 verwacht wordt, onafhankelijk van hoe onze economie evolueert. Al snel rijst de vraag of dit maatschappelijk nog te verantwoorden is.”

‘De meest duurzame kilometer is de kilometer die je niet rijdt’

Focus op opportuniteiten

Dat we niet moeten wachten op de nieuwste technologie om duurzaamheidsmaatregelen te nemen, spreekt voor zich. Bart Vannieuwenhuyse: “We kunnen uit de startblokken schieten met de kennis die we nu al hebben. Een elektrische vrachtwagen mag dan wel drie keer zo duur zijn in aankoopprijs, maar in total cost of ownership is het verschil vandaag al niet zo groot. De onderhoudskosten zijn lager en er wordt niet belast op uitstoot. De transportsector botst vandaag wel nog op te veel problemen in verband met elektrificatie: er is onvoldoende laadinfrastructuur voorhanden, de snellaadtijden moeten gekoppeld worden aan de rusttijden van de chauffeur en een geladen vrachtwagen rijdt minder lang dan de tests met lege vrachtwagens doen uitschijnen. Al vind ik dat we onze focus moeten verleggen naar wat wél al mogelijk is. Ik denk bijvoorbeeld aan hubs om de last mile te organiseren. Breng het volume samen en maak de overstap van langeafstandstransport naar een stadsdistributiesysteem, zoals dat in de havenlogistiek gebeurt. Maak niet de denkfout dat een volle vrachtwagen gelijk zou staan aan duurzaam transport, want zolang die vrachtwagen onnoemelijk veel kilometers moet afleggen, kunnen we nog steeds niet van een verbetering spreken.”

Alex Van Breedam

Verduurzaming in het belang van alle stakeholders

Wereldwijd beschikken we over 185 miljoen containers. In se zou de helft volstaan om evenveel werk te verrichten, wat al tot een aanzienlijke CO2-reductie zou leiden. Er wordt echter te weinig samengewerkt, waardoor er te veel containers leeg terugkeren. Bart Vannieuwenhuyse: “Natuurlijk wil de eigenaar van de container zekerheid dat een nieuwe werkwijze minstens evenveel winstmarge oplevert. Dit kunnen wij garanderen door de consolidatie-effecten van de samenwerking te gebruiken en die naar de containereigenaars uit te keren. Toch merken we dat de gunfactor vaak nog te laag is. Voor velen is de ‘sense of urgency’ nog niet hoog genoeg, dus is er een mental shift nodig om verandering teweeg te brengen.”

“De beslissing om met je concurrent samen te werken, mag dan wel niet de meest voor de hand liggende optie zijn, maar het is wel een heel strategische zet”, vult Alex Van Breedam aan.

‘Elektrische wagens zijn niet voldoende om het duurzaamheidsprobleem aan te pakken’

Realistische doelen prioritair

Volgens Alex en Bart is zero-emissie een onmogelijke doelstelling binnen de transportsector. Het doel moet zijn om logistiek aan te bieden die zo min mogelijk impact heeft op het klimaat en ons leefmilieu. Alex Van Breedam: “In de transportsector wint het gebruik van Hydrotreated Vegetable Oil (HVO) aan populariteit, zelfs al vereist die een toeslag van 15% op de gewone diesel. Een aantal bedrijven is bereid om deze meerprijs te betalen, maar lang niet iedereen staat hiervoor open. HVO kunnen we zien als de tussenstap richting elektrisch rijden, zodat de bestaande motoren nog even verder gebruikt kunnen worden. 

In China werkt men al met ‘swap batteries’ voor elektrische voertuigen, waarbij men de lege batterij simpelweg inruilt voor een volle, in plaats van te wachten tot de batterij volgeladen is. Ook in bijvoorbeeld de binnenvaart is men hiermee aan de slag. Zo spaar je heel wat tijd uit. Om dit te kunnen doorvoeren, is het noodzakelijk dat alle constructeurs over dezelfde batterij beschikken, en dat is bij ons nog niet het geval.”

Een blik op de toekomst

Een positieve evolutie binnen de transportsector zou de overstap naar een community-model zijn, vergelijkbaar met het principe van een Facebookgroep. In een dergelijke groep komen actoren samen, delen ervaringen en bundelen de volumes daar waar opportuun. Alex Van Breedam: “Voor een bundel van transportvragen wordt vervolgens een geschikt aanbod gezocht.” Bart Vannieuwenhuyse: “Bovendien zouden we aan onze pakjes een digitale tag kunnen toevoegen, zodat de meest efficiënte route automatisch bepaald wordt naargelang de drukte, in plaats van elk bedrijf afzonderlijk met eigen chauffeurs de baan op te sturen.”

“Transport is vandaag een taxisysteem, waarbij kriskras door elkaar gereden wordt, maar in feite kunnen we beter evolueren naar een bussysteem met vaste, grote verbindingen, al dan niet met bestuurder. De eerste stap is dus om het transport niet langer individueel te organiseren, maar in plaats daarvan al het vrachtverkeer per goederenstroom te groeperen”, besluit Alex Van Breedam.

Vanuit TVM Belgium ondersteunen we onze klanten in de transitie naar emissieloos rijden. Daarom hebben we een verzekering ontwikkeld specifiek voor vrachtwagens en bestelwagens die rijden op elektriciteit of op waterstof. Interesse? 

Naar de Zero-emissieverzekering