Rijden op waterstof. Brandstof van de toekomst?
Leestijd 7 minutenRijden op waterstof krijgt steeds meer aandacht. Maar wat houdt het precies in, wat zijn de voor- en nadelen en hoe ziet de toekomst eruit? En hoe zit het met groene, blauwe of grijze waterstof? Lees hier alles wat je moet weten over waterstof en ontdek of de brandstof een volwaardig alternatief is voor rijden op diesel, benzine of elektriciteit.
3 manieren van rijden op waterstof
Er zijn drie verschillende manieren om te rijden op waterstof. De bekendste is het zogenaamde FCEV rijden, wat staat voor Fuel Cell Electric Vehicle. Waterstof wordt omgezet in elektriciteit, zodat het voertuig uiteindelijk op stroom rijdt. Een tweede manier maakt gebruik van een directe waterstofverbranding en er is ten slotte ook een manier waarbij een voertuig rijdt op een mix van waterstof en (bio)diesel.
Wat is waterstof?
Waterstof is een gas dat bestaat uit waterstofatomen. Het is het meest voorkomende element in het universum, al komt het op aarde niet voor in zijn pure vorm. Het moet dus geproduceerd worden. Dat gebeurt door water met behulp van elektriciteit te splitsen in zuurstof en waterstof. Er is dus energie nodig om waterstof te kunnen maken. Waterstof is daardoor geen energiebron, maar een energiedrager: het slaat energie op die later weer vrijkomt.
Groene, blauwe en grijze waterstof
Waterstof is niet per definitie een duurzame brandstof. Om de mate van duurzaamheid aan te geven, wordt er onderscheid gemaakt tussen grijze, blauwe en groene waterstof.
- Grijze waterstof: dit is de traditionele manier van waterstof opwekken, namelijk door middel van olie, gas of steenkool. Omdat hier veel CO2 bij vrijkomt, is dit een vervuilende manier en dus niet duurzaam.
- Blauwe waterstof: net als bij grijze waterstof wordt waterstof hier opgewekt door middel van olie, gas of steenkool. De CO2 die vrijkomt, wordt in tegenstelling tot de grijze waterstof opgevangen en (onder de grond) opgeslagen. Daarom is blauwe waterstof beter voor het milieu.
- Groene waterstof: omdat er bij groene waterstof gebruikgemaakt wordt van groene energiebronnen zoals zonne-energie of windenergie om elektriciteit op te wekken, komt er hier in tegenstelling tot grijze en blauwe waterstof geen CO2 vrij. Zoals de naam doet vermoeden, is groene waterstof wel een duurzame vorm.
Hoe werkt een waterstoftruck?
Een waterstoftruck is een elektrisch voertuig dat zijn energie haalt uit waterstof. De truck heeft een brandstofcel die waterstof uit tanks onder de auto laat reageren met zuurstof uit de lucht. Daarbij ontstaat water en elektriciteit. De elektriciteit wordt gebruikt om de elektromotoren van de truck aan te drijven die vervolgens de wielen in beweging brengen. Het enige wat een waterstofauto uitstoot is dus waterdamp. Hij produceert geen schadelijke stoffen zoals CO2 of fijnstof.
De voordelen van rijden op waterstof
Een van de grootste voordelen van rijden op waterstof is dat het tanken snel en gemakkelijk gaat. Binnen vijf tot tien minuten is de auto volgetankt met waterstof, net zoals bij benzine of diesel. Bij elektrische trucks daarentegen duurt het opladen van de accu enkele uren. Dit maakt rijden op waterstof geschikt voor lange afstanden en voor mensen die vaak onderweg zijn.
Een ander voordeel van rijden op waterstof is dat de actieradius ruim is. Met een volle tank kunt u zo'n 1.000 kilometer rijden, vergelijkbaar met een benzineauto. Dit is veel meer dan de gemiddelde batterij-elektrische truck, die meestal rond de 500-600 kilometer komt. Bovendien zijn er geen verminderde prestaties bij koud weer of bij veelvuldig gebruik van de airco of verwarming, wat wel het geval is bij een batterij-elektrische auto.
Tot slot is rijden op waterstof duurzaam. Voorwaarde is hierbij wel dat de waterstof wordt geproduceerd met groene stroom uit hernieuwbare energiebronnen zoals wind of zon. In dat geval is het hele proces (van productie tot verbruik) CO2-neutraal en draagt het bij aan de energietransitie. Ook is er geen problemen met de recycling of afvalverwerking van accu's, die schaarse en milieubelastende materialen bevatten.
Nadelen van rijden op waterstof
Een van de grootste nadelen van rijden op waterstof is dat het op dit moment nog erg duur is. De productie, opslag en distributie van waterstof kost veel geld en energie, waardoor de prijs per kilometer hoger ligt dan bij benzine, diesel of elektriciteit. Ook de aanschaf van een waterstoftruck is vrij duur, omdat hij complexe en geavanceerde technologie bevat.
Een ander nadeel van rijden op waterstof is dat er nog weinig infrastructuur voor is. Er zijn in België nog maar weinig openbare tankstations met waterstofvoorzieningen. U kunt dus nog niet overal terecht met een waterstofauto, waardoor u soms flink moet omrijden om te kunnen tanken.
Daarbij is waterstof niet altijd even groen. Het hangt er namelijk van af hoe de waterstof wordt geproduceerd. Als dat gebeurt met grijze stroom uit fossiele brandstoffen, dan komt er alsnog CO2 vrij bij het proces en is het niet beter voor het klimaat dan rijden op benzine of diesel.
Is rijden op waterstof de toekomst?
Rijden op waterstof heeft veel potentieel, maar ook veel uitdagingen. Om het aantrekkelijker en toegankelijker te maken voor transportbedrijven, zijn er nog veel stappen nodig. Er moet meer geïnvesteerd worden in de productie, opslag en distributie van groene waterstof, zodat de prijs omlaag kan en de duurzaamheid omhoog. Ook moet het aantal tankstations uitgebreid worden, zodat er meer locaties beschikbaar zijn en de veiligheid gegarandeerd is. En tot slot is er nog geen serieproductie van waterstoftrucks. De meeste bevinden zich nog in de testfase dus ook in de voertuigtechnologie is er nog een hele weg af te leggen.
Rijden op waterstof is een interessante optie voor zero-emissierijden, maar is voorlopig nog geen volwaardig alternatief voor rijden op benzine, diesel of elektriciteit. Het is nog te duur, te schaars en te afhankelijk van de manier waarop de waterstof wordt geproduceerd. Het zal dus nog even duren vooraleer we massaal overstappen op waterstof, maar het is zeker een technologie om in de gaten te houden!
Waterstofinstallatie Oostende tegen 2026
Wist u dat er tegen 2026 een waterstofinstallatie voor de kust in Oostende komt? De installatie krijgt een vermogen van tien megawatt, die op termijn 4 ton groene waterstof per dag moet produceren!
Vanuit TVM Belgium ondersteunen we onze klanten in de transitie naar emissieloos rijden. Daarom hebben we een verzekering ontwikkeld specifiek voor vrachtwagens en bestelwagens die rijden op elektriciteit of op waterstof. Interesse?