Hoe zeg ik correct een contract op?
Leestijd 2 minutenAls makelaar hoeft u niet per sé een opzeg van een klant aangetekend te versturen naar TVM. Doordat wij zijn aangesloten bij de overeenkomst ‘Opzeggings- en medeverzekeringsbrieven’ kunt u een contractopzeg ook via e-mail naar ons versturen.
Aantal regels
Als u een contract opzegt per mail, zijn daar een aantal regels aan verbonden, die u strikt moet volgen. Zo niet kunnen wij de opzeg niet aanvaarden.
- Het op te zeggen contract mag geen totale jaarlijks premie hebben groter dan € 200.000 (handelspremie, inclusief alle taksen, bijdragen en kosten);
- Het enige toegelaten e-mailadres voor opzeg is opzeg.renon@tvm.be;
- De mail moet tijdig worden verstuurd. Hij moet toekomen voordat de datum van geldigheid van de opzeg verstrijkt;
- Een mail mag maar betrekking hebben op één contract;
- Het polisnummer moet in het onderwerp van de mail worden vermeld. Voor TVM is dit inclusief soort en volgnummer (bijvoorbeeld VBP-00001);
- De opzegbrief moet als scan bij de mail worden gevoegd en het origineel moet u bijhouden.
Bijkomende voorwaarden
Ook TVM Belgium zelf stelt een aantal bijkomende voorwaarden. Hieronder vindt u een aantal situaties waarbij we de opzeg niet kunnen aanvaarden:
- De verzekeringsmaatschappij waar het nieuwe contract onderschreven wordt, staat niet vermeld in de opzeggingsbrief of is niet toegetreden tot de overeenkomst;
- De opzeg werd naar een ander e-mailadres bij TVM Belgium gestuurd;
- De opzeg werd per fax gestuurd.
Als de verzekeringnemer een rechtspersoon is, moeten de naam en hoedanigheid van de ondertekenaar worden vermeld en de ondertekenaar tekenbevoegd zijn.
Meer informatie?
Voor meer informatie raden we u aan de Overeenkomst en Richtlijnen voor Verzekeringstussenpersonen te raadplegen. Bij betwisting over de toepassing van de Overeenkomst, kan het dossier voorgelegd worden aan de Toepassingscommissie van Assuralia. Als makelaar dient u zich tot de verzekeringsonderneming te wenden waar het nieuwe contract wordt onderschreven.