5 vragen aan Stephanie Vanhauwaert
Leestijd 4 minutenStephanie Vanhauwaert is sinds april 2023 de nieuwe manager Schade van TVM Belgium. Aan de hand van vijf vragen blikken we terug op haar eerste jaar bij TVM en kijken we ook vooruit naar haar toekomstplannen en ambities voor de schadeafdeling.
Hoe kijk je terug op je eerste jaar bij TVM Belgium?
“Goed, ik ben heel blij met de overstap die ik gemaakt heb! Ik werkte graag bij mijn vorige werkgever en was eigenlijk niet op zoek naar een nieuwe job. Toen TVM me contacteerde voor de job manager Schade en me vertelde waar ze met de schadeafdeling naartoe wilden, was ik meteen mee. Hun bedrijfscultuur en manier van werken spraken me erg aan. Het was dus een kans die ik niet kon laten schieten. Ik ben terechtgekomen in een ondernemend bedrijf en een team van toffe collega’s. Er is ook veel ruimte om dingen aan te pakken, wat heel fijn is. Ik voel me hier echt op mijn plek.”
Wat doe je als manager Schade bij TVM Belgium?
“Ik heb best een breed takenpakket. Vooreerst is het mijn job om voor een goede omkadering te zorgen en duidelijke processen en procedures uit te zetten. In 2024 focussen we ons met het team op het verder uitschrijven van onze manier van werken. Dit brengen we samen in handboeken die onze generieke schadeprocessen omschrijven. Eens dit op punt staat, wil ik strategisch nadenken over waar we naartoe willen met de afdeling, hoe we nog efficiënter kunnen werken en hoe we de service aan makelaars en klanten kunnen verbeteren. Natuurlijk vind ik het ook belangrijk om continu te waken over het werkgeluk en welzijn van mijn medewerkers.
We hebben een sterk team met stuk voor stuk experten in hun vak. Door enkele openstaande vacatures, ligt de druk momenteel hoger dan we zouden willen. Toch zie ik hoe alle collega’s het beste van zichzelf geven en ernaar uitkijken om nieuwe medewerkers onder hun vleugels te nemen. Zo kunnen we er binnenkort met een voltallige equipe samen voor gaan.”
Met welke uitdagingen krijg je als manager Schade te maken?
“TVM Belgium is op korte tijd sterk gegroeid. Als nicheverzekeraar hebben we altijd veel op maat gewerkt. Nu we groter worden, moeten we onze processen standaardiseren. Dat geeft de collega’s niet alleen een duidelijker overzicht, maar zorgt er ook voor dat het schadeproces vlotter loopt. Zo worden de schadedossiers van onze klanten sneller en efficiënter afgerond. Uiteraard blijven klantgerichtheid en klantvriendelijkheid de belangrijkste factoren van onze service.”
Welke nieuwigheden zie je de dag van vandaag in de schadesector?
“Door de digitalisering is de commerciële druk op de schadeafdeling opmerkelijk toegenomen. Alles moet zo snel mogelijk gebeuren. Logisch ook, want elke minuut dat een vrachtwagen stilstaat, kost handenvol geld. Door het schadeproces de komende jaren verder te automatiseren, kunnen we hier meer en meer aan tegemoet komen.”
Wat zijn je toekomstplannen voor de schadeafdeling?
“Tot nog toe besteden we expertises voornamelijk uit. We hebben recent een interne expert voertuigschade aangeworven, zodat we dit voortaan voor een groot deel inhouse kunnen houden. Ik hoop ook dat ik de collega’s een duidelijk kader kan bieden, zodat ze vlot en efficiënt kunnen werken en we samen naar hetzelfde doel kunnen streven: onze klanten een kwalitatieve schadeservice bieden.”