Frank Van Nueten: "Chauffeurstekort tegengaan door het vak aantrekkelijk te houden"

Leestijd 4 minuten

Al jarenlang is het chauffeurstekort een probleem voor bedrijven in de sector van transport en logistiek. Het beroep wordt vaak in een slecht daglicht geplaatst en bokst op tegen veel vooroordelen. Uit onderzoek blijkt echter dat meer dan 80% van de vrachtwagenchauffeurs bijzonder fier is op zijn beroep. En uit een ander onderzoek blijkt dan weer dat transportmedewerkers heel tevreden zijn over hun job in vergelijking met medewerkers uit andere sectoren. Dit positieve gevoel strookt jammer genoeg niet met het imago dat de transportsector in de buitenwereld heeft. 


Daarom moeten we het probleem van het chauffeurstekort ook veel breder bekijken meent Frank Van Nueten, algemeen directeur van TVM Belgium.  

Transport is de motor van onze economie 

"Als je kijkt naar de situatie eind vorig jaar in het Verenigd Koninkrijk, dan zie je welke impact een grootschalig chauffeurstekort teweeg kan brengen in het dagdagelijks leven. Geen benzine aan de pomp, de rekken in supermarkten zijn bijna leeg en in quasi iedere sector duiken er vertragingen en prijsstijgingen op die veroorzaakt worden door een tekort aan grondstoffen. Als ondernemingen de levensader van de economie zijn, dan kan je de transportsector zien als het hart die de nodige grondstoffen rondpompt. Daar mag iedereen zich best iets meer bewust van zijn."

Zonder chauffeurs komt de keten in de problemen 

‘Ik zag laatst een video van een chauffeur op social media voorbijkomen. Hij zei: ‘Eerder in coronatijd was transport een vitale sector, maar tegenwoordig zijn we voor velen weer die kneuzen in de vrachtwagens en mogen we op laad- en losadressen niet eens van het toilet gebruik maken.’ Ik denk dat het belangrijk is dat iedereen binnen de logistieke keten zich het volgende realiseert: als de chauffeurs niet meer rijden of als er niet voldoende chauffeurs zijn, heeft de hele keten een probleem. Sterker nog, dan hebben we allemaal een probleem.’ 

"Het beroep van vrachtwagenchauffeur wordt vaak ondergewaardeerd. Dat is dan ook meteen één van de belangrijkste redenen waarom TVM Belgium mee haar schouders zet onder de campagne van Love2Truck. Deze campagne gaat actief op zoek naar fiere chauffeurs en hun warme, gepassioneerde verhalen. Deze verhalen zijn niet alleen bedoeld om het imago van de transportsector te verbeteren, maar ook om mensen enthousiast te maken voor het beroep van vrachtwagenchauffeur. Het tekort aan chauffeurs zet een rem op de groei van de Belgische wegtransportbedrijven."

Nieuwe chauffeurs werven en de huidige behouden 

Het aantrekkelijk maken en houden van het vak is dan ook een belangrijk wapen om het chauffeurstekort te tackelen. "Alle partijen in de keten dragen hier een belangrijke verantwoordelijkheid. Zo kunnen ondernemers al tijdens de prijsonderhandelingen met hun opdrachtgevers in gesprek gaan over de manier waarop er met hun chauffeurs wordt omgegaan."

"Chauffeurs zijn de motors van onze economie. Het zijn vakspecialisten die ervoor zorgen dat goederen veilig van A naar B worden gebracht en daarmee onze economie draaiende houden. En laten we niet vergeten dat beroepschauffeurs vaak ongelukken op de weg weten te voorkomen, door goed en tijdig te anticiperen op situaties die ze tegenkomen." 

Ervaring is een belangrijk aspect voor een chauffeur 

Volgens Frank Van Nueten is het belangrijk dat er voldoende aandacht is voor ondersteuning en opleiding van chauffeurs. Bij TVM Belgium willen we chauffeurs hierin ondersteunen door praktijkgerichte opleidingen en workshops te organiseren. Tijdens deze opleidingen staan onze preventie-adviseurs de vrachtwagenchauffeurs met raad en daad bij en wordt ook de theoretische kennis opgefrist.

"Met deze nieuwe stap in onze bedrijfsvoering willen we vrachtwagenchauffeurs ondersteunen én transportondernemingen helpen hun schadecijfers te beheersen en zo bijdragen aan een betere verkeersveiligheid", aldus Van Nueten. 

Ontdek onze preventiediensten